vrijdag, april 25, 2014

Food blog Friday #4 kids edition

Deze keer een blogje over wat voor eten ik mijn kinderen voorschotel!
Ik ben vooral van het gezonde eten, gezond snoepgoed en het moet lekker zijn natuurlijk! Oké tuurlijk ligt de kast VOL met paaseieren, die uiteindelijk ook allemaal hun giebeltje in gaan, maar  gedoseerd (waarschijnlijk eind juni nog paaseieren hahaha) maar ik denk wel dat als je je kids gezond eten leert eten, dat ze dat ook uit zichzelf doen later. (zegt iemand die ook zwaar verslaafd is aan suiker)

De afgelopen weken hebben we (veel te dure) super lekkere cherrytomaatjes ontdekt bij de appie en de kids vreten ze als snoepjes! Gewoon zó maar we hebben er lekkere caprese hapjes van gemaakt. Dus kleine mozzarella plakjes, blaadje basilicum en een half tomaatje. Dat vinden ze ZO lekker! En hier zie je ook stukjes fruit met wat drizzle chocolade erover. Dit waren trouwens een paar paaseieren gesmolten in de magnetron en dan erover gedaan, even in de koelkast laten hard worden en klaar en de kindjes zijn er heel blij mee!
Hier dus de eerste lading van die tomaatjes die erin gingen als zoete koek, maar oké ze zijn dan ook echt heel zoet ;-)
Dit is het bewijs dat mijn kindjes ook van gezond eten houden want... Skylar was jarig en we vroegen wat ze eten wilde.... spinazie met pasta en worst en ei en kaas. Dit was dus het resultaat! Spinazie met boursin en gebakken worstjes, nou ja in stukjes gesneden dan. Ze hebben er van zitten VRE-TEN!!! Als ik trouwens vraag, op welk moment ook, wat ze eten willen dan is het antwoord bijna altijd brocolli, spinazie, spruitjes of macaroni of sushi. NOOIT patat, pannekoeken oid! (I think I did well!)
Voor Callen kook ik elke 2 weken zo'n beetje. Dan kook ik potjes en die gaan in de vriezer. Alles is dan biologisch of volkorenpasta oid, in ieder geval super gezond! Hij vindt ook alles lekker omdat hij ook alles krijgt! Ik stoom bijna alles in een stoommandje van de Ikea (rechtsboven op de foto) en dan pureer ik het.
Een aantal lekkere brouwsels...
Flespompoen met wortel en gekookte kipfilet
Bloemkool met zoete aardappel en ham
Volkorenpasta met een vleestomaat, ham, kaas en een snufje Italiaanse kruiden
Aardappel met sperziebonen en een appeltje
Bruine bonen, appel en aardappel
Nectarine, wortel en (zoete) aardappel
Spinazie, ei en aardappel

Callen krijgt natuurlijk 1 a 2 keer per dag fruithap, tegenwoordig ook stukjes fruit, maar hoofdzakelijk nog pureés. De meisjes krijgen dan ook fruithappen maar die zien er zo uit!! Op school van Pixie werken ze ook met fruitdagen. D.w.z. dat op woensdag, donderdag en vrijdag de kindjes alleen fruit eten rond 10 uur en wat te drinken, dus geen broodjes, repen, koek etc. De eerste paar maanden werd het via school gedaan, nu alleen nog de woensdag en op donderdag en vrijdag doe je dat als ouder dan zelf. Ideaal!
Het ontbijt is hier altijd drama. De meisjes willen geen 1 hele boterham opeten! Ik verzin dus regelmatig wat anders, en dat maakt me niks uit dat ik me in bochten moet wringen en extra werk moet verrichten want ik vind het belangrijker dat ze eten!!! Dus de ene keer is het een halve boterham met fruit en ei en dingetjes ernaast, en soms is het dus een mug-cake met fruit en wat versiersels, maar naar binnen gaat het wél! Call me crazy, I don't care!
Fruithappen maak ik ook in het voren. Ik koop ananas, mango, bananen, mandarijnen (zijn beter voor de kleine maagjes dan sinaasappels), aardbeien, blauwe bessen of wat dan ook en dat gaat in de blender en zo heb je dan weer een hele voorraad. Bij Pixie heb ik veel potjes gebruikt en ook bewaard toen ik na een tijdje besloot zelf eten te maken. Bij Skylar soms in noodgevallen en ook die potjes bewaarde ik, en inmiddels een flinke voorraad wat handig is want ik heb zo meteen voor 2 a 3 weken genoeg in de vriezer!   ;-)

En dat was dan een kleine food-blog kids version!

Geen opmerkingen: