vrijdag, januari 27, 2017

Dankbaarheidsdagboek

Een van de eerste dingen op "de 365 lijst" is een dankbaarheidsdagboek, en eerlijk gezegd, vind ik dit de beste start! Ik ben dol op schrijven, en heb diverse dagboeken maar nog geen dankbaarheidsdagboek. Ooit ben ik er wel in 1 begonnen.

Wat is een dankbaarheidsdagboek?

Een dankbaarheidsdagboek is dus een boekje, schriftje mapje waarin je je focust op het positieve. Ik heb lang gezeten in een modus waarbij alles ging om wat ik allemaal kwijt geraakt was toen ik ziek werd, toen ik geen werk meer had en toen ook nog eens mijn uitkering werd stopgezet. Dit zijn ook geen grapjes en dat vraagt veel aanpassingsvermogen, maar ik vergeet vaak te kijken naar wat ik wél heb. Daarom is dit boekje een goede methode om daar de nadruk eens op te leggen!


Waarom een dankbaarheidsdagboek?
1) Je wordt je bewuster van de dingen om je heen! Je weet nl dat je aan het einde van de dag wat op gaat schrijven, en ben je er bewuster mee bezig, maar na een tijdje ga je het gewoon vanzelf zien. Dan ben je vertederd door die kleine eendjes of die mooie bloem of mooie lucht!

2) Hoe meer je met positieve dingen bezig bent, hoe meer je ze aantrekt

3) Je wordt je bewuster van de dingen die je wél hebt ipv de focus op de dingen die niet hebt

4) Als het even niet lekker gaat, kun je terug lezen in je boekje en dat kan helpen je weer uit je dip te halen. (ik heb ook een happy jar waar ik briefjes in doe met leuke dingen die gebeuren)


5) Uit onderzoek blijkt dat mensen die dankbaarder zijn een lagere bloeddruk hebben en een sterker immuunsysteem dus het is nog eens gezond ook!

Hoe doe je dat?
De manier die voor mij het beste werkt, die heb ik ook nog niet gevonden, ik ga immers nu pas beginnen. Bij een eerdere poging, schreef ik elke avond, in bed, voor het slapen gaan, 5 dingen op van die dag waar ik dankbaar voor was. Dat kon best wel eens 5 dagen op rij mijn lieve man zijn, maar het is natuurlijk ook wel de bedoeling dat je om je heen kijkt. Je maakt elke dag ook andere dingen mee en je leert bewuster te zijn/leven.
Ook zijn er op Pinterest (daar is ie weer) hele lijsten met prompts te vinden om over te schrijven, dan schrijf je dus echt een stuk tekst over dankbaarheid, en dat vind ik op zich ook wel prettig, dus ik denk dat ik een mixje maak van deze dingen, net hoe het me uitkomt. Als je naar mijn Pinterest gaat en naar het bord "journaling" zul je een aantal van die lijstjes vinden!

Starten!
Ik begin met een goed dik schrift, daar kun je lekker veel in kwijt! Deze kreeg ik van mijn vriendinnetje. En 2 pennen met een fijn kleurtje! Pennen die lekker schrijven is natuurlijk een pré!!! En dan, gewoon maar beginnen met schrijven!

Je kunt er ook voor kiezen om een bedrukt boek te kopen bij Bol.com bijvoorbeeld, daar ben ik ook dol op! Ik heb veel invulboekjes maar nog geen van deze! Maar wat niet is kan nog komen ;-)

Gemotiveerd? Het werkt echt!!! Je denkt dagelijks na over positieve dingen, dingen waar je dankbaar voor bent of blij over bent, en hoe meer je je richt op positiviteit hoe meer je het ook aantrekt en ziet!
Succes en vooral plezier!




Geen opmerkingen: